Selasa, Februari 16, 2010

Makanan Melayu Di Tahun Baru Cina


Lazimnya nasi minyak, sate, ayam masak merah merupakan hidangan yang sinonim dengan masyarakat Melayu, namun di Terengganu hidangan berkenaan merupakan juadah utama menjadi pilihan masyarakat Cina untuk dihidangkan kepada tetamu dalam majlis rumah terbuka sempena Tahun Baru Cina.

Hidup dengan dikelilingi masyarakat Melayu menjadikan lebih 3,000 kaum Cina daripada lebih 1.1 juta rakyat Terengganu telah sebati dengan masakan Melayu dalam kehidupan seharian mereka.

Bagi Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Bandar, Toh Chin Yaw (gambar), rata-rata kaum Cina di negeri ini telah biasa dengan masakan Melayu sehinggakan setiap kali musim perayaan juadah sedemikian turut menjadi pilihan selain juadah seperti kuih bulan, kuih kapit dan limau mandarin.

"Sudah menjadi kebiasaan kami menyediakan banyak makanan tradisional Melayu seperti nasi dagang dan nasi minyak. Kalau kami sedia makanan lain, mereka rasa macam ada sesuatu yang kurang lengkap," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru anjuran MCA di sini hari ini yang turut dihadiri oleh Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Mazlan Ngah, Anggota Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd. Nasir Ibrahim Fikri dan ADUN Tepoh, Muhamad Ramli Nuh.

Bagi Lew I Ling, 28, dari Jalan Tok Lam dekat sini, walaupun masyarakat Cina di Terengganu tidaklah ramai berbanding negeri lain, namun sambutan perayaan tetap meriah dengan tradisi kunjung mengunjung antara saudara mara dan sahabat handai yang kebanyakannya dari kalangan kaum Melayu.

"Kebiasaannya jika kami membuat majlis rumah terbuka, juadah masakan Melayu akan menjadi pilihan seperti nasi minyak serta nasi dagang yang ditempah kerana kami faham dengan masyarakat Melayu perlu menjaga soal halal dalam pemakanan mereka," katanya.

Malah katanya, air yang dihidang juga akan menggunakan cawan kertas ataupun air kotak dan tidak menggunakan bekas yang ada di rumahnya.

Beliau berpendapat semenjak kerajaan memperkenalkan konsep kongsi raya beberapa tahun lepas dan konsep 1Malaysia, hubungan antara kaum di negeri ini dilihat lebih muhibah dengan masing-masing cuba memahami tradisi kaum lain.

Dari segi kemeriahan sambutan pula, katanya, ia agak jauh berbeza dengan masa dahulu yang mana setiap kali Tahun Baru Cina menjelang, kaum keluarga pasti berkumpul untuk membuat kuih raya seperti kuih kapit sekali gus merapatkan hubungan sesama mereka.

"Tetapi sekarang, semua telah berubah, biskut raya sudah boleh dibeli di pasar raya, malah jika malas masak untuk makan besar, banyak restoran yang menyediakan pakej-pakej berkenaan.

"Kalau dahulu, memang rasa seronok setiap kali posmen datang membawa kad raya, tetapi sekarang hanya email dan SMS sebagai pengganti kad ucapan...sudah tidak semeriah dulu," katanya.

Bagi Leong Zeuk Suen, 73, dari Kampung Ayer Jernih, Kemaman pula, sesuai dengan semangat 1Malaysia masyarakat Hainan di kampung ini menyambut Tahun Baru Cina dengan tradisi kunjung mengunjung di antara rumah kaum keluarga, jiran serta sahabat handai.

"Saya mempunyai ramai sahabat di kalangan kaum Melayu dan mereka juga biasanya tidak ketinggalan mengunjungi rumah kami setiap kali Tahun Baru Cina dan apabila tiba Hari Raya Aidilfitri, kami pula yang mengunjungi rumah mereka," katanya

Tiada ulasan:

11 JUN 2008 - MEMAHAT SEJARAH

11 JUN 2008 - MEMAHAT SEJARAH
Terengganu juara Sukma: KONTINJEN Terengganu bersorak riang selepas muncul juara keseluruhan pada temasya Sukan Malaysia (Sukma) XII yang berakhir di Kuala Terengganu, malam tadi. Tuan rumah mencipta sejarah mengutip emas terbanyak dalam penyertaan Sukma selepas meraih 61 pingat emas 39 perak dan 47 gangsa meninggalkan Selangor yang muncul naib juara dengan 54-47-52 manakala Sarawak tempat ketiga, (52-52-42). Upacara penutup temasya disempurnakan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdulah Ahmad Badawi di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin. Turut hadir Menteri Besar, Datuk Ahmad Said dan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ismail Sabri Yaakob.

MENAKJUBKAN

MENAKJUBKAN
TERENGGANU juara SUKMA, Juara Bola Sepak, Raja Pecut, Raja Ragbi, Raja Kenu, Raja Kayuh. Kemenangan Terengganu kebanyakkan diperolehi melalui sukan objektif seperti olahraga, basikal, kenu berbanding dari sukan subjektif.

PENGANJURAN SUKMA YANG CEMERLANG

PENGANJURAN SUKMA YANG CEMERLANG
Skretariat SUKMA Terengganu mendapat pujian daripada Kontingen-kontingen negeri, Media massa, pegawai sukan & orang ramai tentang kecermlangan pengurusan & pentadbiran SUKMA. SUKMA di Terengganu di iktiraf sebagai pengurusan SUKMA terbaik, pengadilan yang paling bersih,penyertaan penonton paling ramai, kemudahan paling lengkap, rekod baru paling banyak dicipta & tanpa kontraversi. Paling hairan Jawatakuasa rayuan tidak mnerima apa-apa rayuan dari kontingen yang bertanding. TAHNIAH.

INDUSTRI TERNAK KAMBING

INDUSTRI TERNAK KAMBING
Cosmopal Sdn Bhd, anak syarikat Arus Zaman Sdn Bhd, melabur sebanyak RM2 juta dalam penternakan kambing di Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) Serating, dekat sini dalam usaha menjadikan Terengganu sebagai pengeluar terbesar ternakan itu di negara ini pada masa depan. Pengarahnya, Zainudin Zakaria berkata setakat ini, syarikat mempunyai sebanyak 1,400 kambing baka Jamnapari, bernilai antara RM750 dan RM850 seekor, di ladang seluas kira-kira 30 hektar itu.

BIJAK MENGGUNAKAN PELUANG YANG DISEDIAKAN

BIJAK MENGGUNAKAN PELUANG YANG DISEDIAKAN
DAS berkata kerajaan banyak menyediakan kemudahan untuk pelajar melonjakkan diri untuk mencapai kejayaan cemerlang. Kerajaan sanggup menyediakan peruntukkan besar untuk sektor pendidikan bagi menjadikan negeri terulung melahirkan pelajar yang cemerlang.

10 JUN 2008 - HARINI TERENGGANU CUTI

10 JUN 2008 - HARINI TERENGGANU CUTI
DAS mengucap tahniah kepada Wan Ahmad Nizam, Ketua Kontingen SUKMA Terengganu kerana berjaya menjadi juara SUKMA ke 12. Di atas kemenangan itu, DAS memberi cuti kepada rakyat Terengganu.

SEKOLAH SUKAN UNTUK TERENGGANU

SEKOLAH SUKAN UNTUK TERENGGANU
PM bersetuju untuk melulus pembinaan sekolah sukan seperti sekolah sukan di Bukit Jalil & Sekolah Sukan Bandar Penawar, Johor di Terengganu. Sekolah ini akan dibina di sebelah kompleks sukan negeri, Gong Badak.