Isnin, September 14, 2009

Kerajaan Cakna Rakyat

SETELAH kenal lebih mendalam dengan keropok lekor, budu, nasi dagang, asam pedas ikan kelah dan baung lantaran semakin jauh perjalanan di seluruh negeri ini, semakin hari saya bertambah yakin bahawa anak negeri ini tergolong dalam kumpulan yang sangat bertuah.

Negeri mereka kaya dengan sumber alam yang dihias keindahan flora dan fauna, sementara warganya juga tidak lagi sinonim dengan tanggapan umum sebelum ini iaitu golongan nelayan pantai dan petani di pedalaman yang tinggal di rumah usang dan hidup kais pagi makan pagi. Hasil sumber alam, terutama minyak dan gas kini benar-benar meresap kepada kehidupan rakyat dan paling mudah kita lihat pada rumah yang sebelum ini bocor di sana sini, kini bersinar dengan atap biru serba baru sumbangan kerajaan negeri.

Kerajaan negeri yang cakna, menzahirkannya menerusi konsep merakyatkan pembangunan dan pentadbiran. Menerusi konsep yang dirumus itu, kerajaan negeri mahu setiap keputusan pentadbiran dan agenda pembangunan yang dirancang hendaklah memberi impak langsung atau secara terus dapat dinikmati rakyat.

Dalam hal inilah kita lihat pendekatan berbeza kaedah pentadbiran di negeri ini berbanding negeri lain. Kepada pengkritik, pendekatan ini mungkin tidak bersifat agresif terhadap pembangunan material, jika model pembangunan hanya diukur daripada jumlah projek mega yang dilaksanakan.

Akan tetapi kepada yang mengerti, mereka akan menilai kemajuan sesebuah negeri bukan hanya menerusi pembangunan fizikal atau projek mega semata-mata. Ini kerana seperti yang dibuktikan dalam banyak contoh, projek mega tidak banyak memberi impak langsung kepada masyarakat sekitar selain kenaikan nilai hartanah. Sebaliknya dengan menyandarkan kepada pembangunan prasana sedia ada, pendekatan merakyatkan pembangunan dapat meningkatkan ketelusan, menambah daya upaya pendapatan dan kuasa beli rakyat, menjana pertumbuhan ekonomi dan membawa keluar kalangan miskin tegar daripada belenggu kemiskinan.

Justeru, kepada orang luar, mereka melihat rakyat negeri ini sebagai kalangan yang sangat beruntung kerana mendapat imbuhan secara langsung banyak daripada kerajaan negeri. Daripada program menukar atap rumah, bantuan membaiki rumah golongan miskin, pembinaan rumah kos rendah dan mampu milik hinggalah sumbangan wang ehsan atau dana khas raya sebanyak antara RM200 dan RM400 kepada setiap keluarga fakir miskin.

Pembayaran yang diagihkan mulai minggu kedua puasa akan membolehkan mereka berkelayakan membuat persediaan bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri. Sebanyak RM46 juta peruntukan disediakan membabitkan 153,201 penerima dari kalangan warga miskin, warga emas, ibu tunggal serta orang kurang upaya (OKU).

Selain bantuan itu, kerajaan negeri juga menyediakan peruntukan sebanyak RM8.3 juta untuk mengagihkan kurma dan air zam-zam kepada kira- kira 300,000 rumah di seluruh negeri secara adil dan saksama. Kurma dan air zam-zam berkenaan akan diagihkan pada minggu pertama Ramadan melalui Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) masing-masing dan semua penduduk akan menikmatinya tanpa mengira fahaman politik. Tahun ini adalah kali kedua kurma dan air zam-zam diagihkan kepada semua anak negeri.

Dalam program membaiki atap rumah rakyat pula, kerajaan negeri telah memperuntukkan sejumlah RM16 juta. Selain itu, kerajaan negeri juga sudah membina 320 unit daripada sasaran 1,000 unit kediaman baru bagi rakyat termiskin dan membaiki 288 unit rumah dengan peruntukan keseluruhan RM56.2 juta.

Sementara itu, lebih 12,000 remaja di negeri ini juga memperoleh wang sebanyak RM200 seorang menerusi Program Dana Bakti Remaja hasil wang royalti minyak Terengganu. Kerajaan negeri menyediakan dana sebanyak RM23 juta untuk program itu yang diperkenalkan sejak tahun 2000.

Dalam bidang pendidikan pula, Terengganu adalah negeri pertama yang menyemarakkan penggunaan ICT di kalangan generasi muda menerusi pengguna komputer riba mini atau e-book yang diagihkan kepada lebih 23,000 murid Tahun Lima mulai Julai lalu. Kerajaan negeri memperuntukkan sejumlah RM23 juta untuk mengagihkan e-book kepada setiap pelajar tahun lima di negeri ini bagi mendekatkan mereka dengan bidang komunikasi teknologi maklumat (ICT) seiring dengan perkembangan semasa di peringkat global.

Bagi mengelakkan e-book disalahguna Kerajaan negeri akan melabur RM30 juta lagi untuk melengkapkan semua e-book dengan perisian anti lucah atau dikenali sebagai `Triple X System' akan menyekat sebarang usaha memuat turun klip video atau perkara yang tidak dibenarkan.

Selain nikmat langsung daripada kerajaan negeri, agensinya yang lain turut menyediakan pelbagai kemudahan kewangan. Yayasan Terengganu (YT) umpamanya, menyediakan bantuan persediaan melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi (IPT) kepada pelajar lepasan SPM dan STPM ke peringkat ijazah, diploma dan sijil. Pada tahun ini, lebih RM30 juta diperuntukkan untuk tujuan itu. YT juga memberi ganjaran wang tunai kepada pelajar cemerlang dalam peperiksaan umum UPSR, PMR, SPM, STPM dan STAM.

Sebahagian besar nikmat langsung yang diterima rakyat negeri ini disandarkan kepada pengurusan wang royalti yang sudah dikembalikan kepada kerajaan negeri mulai hujung tahun lalu, yang mana pembangunan negeri ini bukan lagi dilaksanakan menerusi dana khas kerajaan persekutuan atau wang ehsan seperti sebelum ini.

Dengan kembalinya royalti, projek pembangunan yang dirancang, kini dilaksanakan menerusi proses bajet dan tender bagi memastikan wang rakyat dibelanjakan dengan telus dan berkesan serta memberi faedah maksimum kepada anak negeri. Setiap projek dirancang dipastikan supaya berasaskan bajet tahunan, tidak lagi macam dulu yang mana jika negeri mahu projek, minta saja daripada kerajaan Pusat dan terus dilaksanakan di Terengganu.

Tiada ulasan:

11 JUN 2008 - MEMAHAT SEJARAH

11 JUN 2008 - MEMAHAT SEJARAH
Terengganu juara Sukma: KONTINJEN Terengganu bersorak riang selepas muncul juara keseluruhan pada temasya Sukan Malaysia (Sukma) XII yang berakhir di Kuala Terengganu, malam tadi. Tuan rumah mencipta sejarah mengutip emas terbanyak dalam penyertaan Sukma selepas meraih 61 pingat emas 39 perak dan 47 gangsa meninggalkan Selangor yang muncul naib juara dengan 54-47-52 manakala Sarawak tempat ketiga, (52-52-42). Upacara penutup temasya disempurnakan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdulah Ahmad Badawi di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin. Turut hadir Menteri Besar, Datuk Ahmad Said dan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ismail Sabri Yaakob.

MENAKJUBKAN

MENAKJUBKAN
TERENGGANU juara SUKMA, Juara Bola Sepak, Raja Pecut, Raja Ragbi, Raja Kenu, Raja Kayuh. Kemenangan Terengganu kebanyakkan diperolehi melalui sukan objektif seperti olahraga, basikal, kenu berbanding dari sukan subjektif.

PENGANJURAN SUKMA YANG CEMERLANG

PENGANJURAN SUKMA YANG CEMERLANG
Skretariat SUKMA Terengganu mendapat pujian daripada Kontingen-kontingen negeri, Media massa, pegawai sukan & orang ramai tentang kecermlangan pengurusan & pentadbiran SUKMA. SUKMA di Terengganu di iktiraf sebagai pengurusan SUKMA terbaik, pengadilan yang paling bersih,penyertaan penonton paling ramai, kemudahan paling lengkap, rekod baru paling banyak dicipta & tanpa kontraversi. Paling hairan Jawatakuasa rayuan tidak mnerima apa-apa rayuan dari kontingen yang bertanding. TAHNIAH.

INDUSTRI TERNAK KAMBING

INDUSTRI TERNAK KAMBING
Cosmopal Sdn Bhd, anak syarikat Arus Zaman Sdn Bhd, melabur sebanyak RM2 juta dalam penternakan kambing di Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) Serating, dekat sini dalam usaha menjadikan Terengganu sebagai pengeluar terbesar ternakan itu di negara ini pada masa depan. Pengarahnya, Zainudin Zakaria berkata setakat ini, syarikat mempunyai sebanyak 1,400 kambing baka Jamnapari, bernilai antara RM750 dan RM850 seekor, di ladang seluas kira-kira 30 hektar itu.

BIJAK MENGGUNAKAN PELUANG YANG DISEDIAKAN

BIJAK MENGGUNAKAN PELUANG YANG DISEDIAKAN
DAS berkata kerajaan banyak menyediakan kemudahan untuk pelajar melonjakkan diri untuk mencapai kejayaan cemerlang. Kerajaan sanggup menyediakan peruntukkan besar untuk sektor pendidikan bagi menjadikan negeri terulung melahirkan pelajar yang cemerlang.

10 JUN 2008 - HARINI TERENGGANU CUTI

10 JUN 2008 - HARINI TERENGGANU CUTI
DAS mengucap tahniah kepada Wan Ahmad Nizam, Ketua Kontingen SUKMA Terengganu kerana berjaya menjadi juara SUKMA ke 12. Di atas kemenangan itu, DAS memberi cuti kepada rakyat Terengganu.

SEKOLAH SUKAN UNTUK TERENGGANU

SEKOLAH SUKAN UNTUK TERENGGANU
PM bersetuju untuk melulus pembinaan sekolah sukan seperti sekolah sukan di Bukit Jalil & Sekolah Sukan Bandar Penawar, Johor di Terengganu. Sekolah ini akan dibina di sebelah kompleks sukan negeri, Gong Badak.